غیبت، در لغت به معنای پنهان شدن از دیدگان است و غایب به کسی گفته میشود که حاضر و ظاهر نیست. و در اصطلاح و اعتقاد شیعیان غیبت به پنهان زیستی حضرت مهدی(ع) گفته میشود که در برخی از احادیث شیعه از واژه حیرت برای آن استفاده شده است. شیعیان باور دارند که آخرین امام از سلسلهائمه دوازدهگانه به امر خداوند زندگی مخفی دارد و این زندگی تا زمانی که خداوند بخواهد ادامه خواهد داشت. نقطه پایانی غیبت امام زمان(ع) دوره ظهور است. که زمان آن مشخص نیست. این زندگانی پنهانی به یک دوره کوتاهمدت با نام غیبت صغری و یک دوره طولانی مدت با نام غیبت کبری تقسیم میشود.
باور به غیبت امام دوازدهم یکی از عقاید اختصاصی شیعیان در مقابل اهل سنت است. این باور باعث ایجاد پرسشهایی درباره ماهیت و چگونگی غیبت، علل غیبت، امکان ارتباط یا ملاقات با امام در زمان غیبت، فایده امام در دوران غیبت و نیز وظایف شیعیان در این دوران شده است.